• Home

Ruimtelijke ordening

Interleuven zorgt voor een stevige ruggengraat voor uw gemeente door haar deskundigheid en jarenlange ervaring inzake ruimtelijke ordening met u te delen.

Samen met u pakt onze dienst RO ruimtelijke problemen en uitdagingen in uw gemeente aan (korte en middellange termijn), ontwikkelen we samen uw ruimtelijke beleidsvisie (middellange en lange termijn) en vertalen deze in concrete plannen en projecten.

Daarbij gaan wij altijd uit van het streven naar een ruimtelijk beleid met een duurzame visie waarin plaats is voor mens, werk, ontspanning en natuur. Aldus ontstaat een omgeving waarin het voor iedereen prettig leven is.

Onze medewerkers RO staan ook klaar om uw gemeentelijke stedenbouwkundige dienst te ondersteunen bij de uitvoering van alle ruimtelijke en stedenbouwkundige taken. Dit kan gaan het inzetten van een medewerker bij acute nood tot het ter beschikking stellen van een (inter)gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar.

 

Beeldkwaliteitsplan

Voor een gemeente die een visie wil ontwikkelen over de identiteit die een bepaalde site, een deelgemeente of de hele gemeente uitstraalt, is het beeldkwaliteitsplan het geknipte instrument. Het beeldkwaliteitsplan is geen strikt juridisch ontwerp maar een instrument om bouwprojecten of de aanleg van openbare ruimte te toetsen aan enkele kwaliteitscriteria.

In het beeldkwaliteitsplan wordt een algemene visie op de beeldkwaliteit van een stukje grondgebied ontwikkeld. Dit kan gaan over een aantal centrale straten in het handelscentrum maar ook over een strategische ontwikkeling van een groot bouwproject bijvoorbeeld. Het plan kan een antwoord geven op vragen zoals hoe bepaalde gebouwen worden ontworpen, hoe de buitenruimtes worden ingericht, welke duurzame materialen worden gebruikt, ... 

In het beeldkwaliteitsplan kunnen ook richtlijnen voor de aanleg van wegen en groen worden uitgewerkt. Zo kan men de eenheid in het straatbeeld bewaken door de materialen en het straatmeubilair te beschrijven. Op die manier zal het ontwerp leiden tot een visueel aantrekkelijk geheel.

Voor de opmaak ervan dient een afwegingskader te worden opgesteld dat zo objectief mogelijk kan worden toegepast. Het is een strategie die ontwerpend onderzoek gebruikt om verschillende scenario’s af te toetsen aan het beleid van de gemeente en aan de situatie in de realiteit. Het plan moet uiteraard rekening houden met de technische randvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld veiligheid.

Het beeld van een site of gemeente kan evenwel niet alleen worden uitgedrukt in materialen of volumes. Ook de beleving die men wenst te bereiken moet worden geformuleerd met uitgangspunten die omschrijven hoe speels de openbare ruimte moet zijn, hoeveel ruimte er moet zijn voor kunstvormen, hoe intergenerationeel de ruimte moet zijn, welke de verhouding is tussen verblijven en verplaatsen, …

Planologisch attest

De vergunningverlenende overheid baseert zich voor het verlenen van een stedenbouwkundige vergunning op de geldende bestemming en stedenbouwkundige voorschriften van het perceel. Hierdoor is het uitbreiden of herbouwen van een bedrijf niet altijd evident. Dit is zeker het geval voor zogenaamde zonevreemde bedrijven. Ook ondernemingen die niet zonevreemd zijn, kunnen moeilijkheden ondervinden voor de bouw van bijvoorbeeld een nieuwe loods op een aanpalende grond die in een andere bestemmingszone ligt.

In sommige gevallen kan het ruimtelijk gewenst zijn de bestemming en de stedenbouwkundige voorschriften aan te passen zodat een bepaald bedrijf zijn ruimtelijke ambities kan realiseren. Maar dit kan enkel na een grondige evaluatie van de te verwachten ruimtelijke impact.
 
Een bedrijf in uw gemeente dat zonevreemd is of zonevreemd wil uitbreiden, kan vragen of u als bevoegde overheid een planwijziging wil overwegen om haar ontwikkelings- en/of uitbreidingsplannen te kunnen realiseren. Het dient hiervoor een aanvraag tot planologisch attest in bij de gemeente, die de ontvankelijkheid en volledigheid van de aanvraag onderzoekt en, desgevallend in een limitatief aantal gevallen, de aanvraag voor behandeling doorstuurt naar de provincie of het gewest. Meestal is het aan de gemeente om een attest af te leveren waarin er een uitspraak is over het behoud en de ontwikkelingsmogelijkheden van het bedrijf. Werken en plannen op korte termijn zijn onmiddellijk realiseerbaar via een stedenbouwkundige vergunning, lange termijnplannen via de opmaak van een RUP.

De opmaak van een RUP
Wanneer een bedrijf een (gedeeltelijk) positief planologisch attest ontvangt van de bevoegde overheid, engageert deze overheid zich tot het opmaken van een nieuw bestemmingsplan (Ruimtelijk Uitvoeringsplan-RUP). Binnen het jaar wordt met deze procedure gestart. Dit plan zal uiteindelijk een vertaling worden van het afgeleverde (gedeeltelijk) positief planologisch attest. De procedure van het RUP is dezelfde als deze van een ‘klassiek’ RUP.
 
De medewerkers van de dienst ruimtelijke ordening hebben al heel wat expertise opgebouwd in het opstellen van dergelijke RUP’s voor verschillende besturen.

Verordening

Het spreekt voor zich dat u als gemeente uitgaat van kwaliteit bij de realisatie van nieuwe projecten. Elke nieuwe verkavelings-  en stedenbouwkundige vergunningsaanvraag wordt niet alleen juridisch maar ook op kwaliteit getoetst in het kader van de goede ruimtelijke ordening.

Wil uw gemeente bepaalde kwaliteitseisen inzake woonkwaliteit (min. woonoppervlakte en buitenruimte, ...), parkeernormen. groenvoorzieningen formaliseren? Vindt u het als gemeente belangrijk dat er een aantal bijkomende regels worden geformaliseerd binnen het bestaande toetsingskader? Is het wenselijk een aantal handelingen toch vergunningplichtig te maken? Een stedenbouwkundige verordening is een juridisch instrument dat hierbij een oplossing kan bieden.

De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening legt bijkomende stedenbouwkundige voorschriften vast over de wijze waarop kan worden gebouwd. Een verordening vormt dus een aanvulling op de regels van het decreet, een uitvoeringsplan of een verkavelingsplan. Een verordening kan betrekking hebben op verschillende onderdelen van de ruimtelijke ordening zoals woonkwaliteit, meergezinswoningen, parkeren, groen, riolering, publiciteit, …

Een gemeentelijke stedenbouwkundige verordening is altijd van toepassing voor heel de gemeente. Er wordt dan ook altijd een algemene toepasbaarheid nagestreefd. Voor bepaalde gevallen kan een gemotiveerde afwijkingsmogelijkheid worden voorzien.

Aangezien de opmaakprocedure vrij eenvoudig is, is dit een instrument waarmee u relatief snel voor uw gemeente een aantal bijkomende stedenbouwkundige voorschriften juridisch kan verankeren.